WHAT IS CARTE VITALE AND SÉCURITÉ SOCIALE?

June 2, 2017

     

Have you heard about "sécurité sociale", "assurance de maladie", "assurance d'étudiante" and "carte vitale"? so many vocabularies! but actually, it refers the same thing!! It is health insurance in France.

If you are coming to France for studying, you will need to get this insurance, either LMDE or SMEREP (They are the two main insurance company in Paris). Having this insurance is mandatory in France for non-European students under 28, so you will haveve to get this insurance on the first day when you register for school.

 

 

The social security system reimburses about 60% of expenses related to an illness, on average. Operating alongside this mandatory national system, student supplemental group health plans - "Mutuelle" - (with annual premiums starting at €110) allow students to obtain coverage for all or part of the expenses not covered by the basic national plan, thus reaching full refund for health-related expenses. 

 

*Sécurité sociale: national student health-care plan   
*Mutuelle: supplemental health plans 

 

 

But, paying the fee for these insurance does not give you access to the total medical refund right away, until you have your "carte vitale", which is card that you can use directly in hospital and pharmacy to request medical reimbursement. We are here to explain you how you can get this carte vitale, when you have pad for subscription to carte vitale.

 

 

 

 

     After paying your insurance fees, you will quickly receive a letter, which provide a temporary social security number, and a paper that confirm that you subscribed to the insurance. But you still need to send them a few documents to get your Carte Vitale. You can find all the documents you need for the Carte Vitale on the insurance website, by creating an account with your temporary social security number.

 

 Here is the list of all this document:

 

 

       -  Photocopy of your temporary social security number.

       -  A certificate of birth (official translation).

       -  2 identity pictures (officials format).

       -  A RIB ( "relevé d'identité bancaire" ) to get refund for medical care.

       -  Declaration du choix de médecin traitant (you can find the form here:

https://www.ameli.fr/sites/default/files/formualires/132/s3704_0.pdf  or download directly from your health insurance website, you need to print and go to the doctor near you to declare him as your doctor)

       

 

 

To Sum up, here are the steps to follow:

 

 

1. Pay the fee for the insurance you chose when you registered for classes at the beginning of the academic year.(LMDE or SMEREP)

 

2. When you receive your temporary social security number(le numéro de sécurité sociale), create your online account on the insurance website

 

3. Send the documents for Carte Vitale at the address designated by your insurance, which you can find on their website

 

 

 

Here you go ! Now you just have to wait for your carte vitale !

 

 

 

                        

 

 

 

FRANCAIS

 

Lorsque vous venez en France pour vos études, vous aller devoir vous inscrire à une assurance étudiante, comme la LMDE, ou la SMEREP. Cependant, cela ne vous donne pas accès pour autant au remboursement de tous vos soins, tant que vous n'avez pas votre carte vitale. Nous allons ici vous expliquer comment recevoir cette carte vitale, après votre inscription à l'une des assurances.

 

 

 

 

Peu après avoir payé vos droits à l'assurance, vous recevrez un courrier attestant de votre inscription, avec un numéro de sécurité sociale temporaire. Cependant, vous devez encore leur envoyer des documents pour qu'ils puissent vous donner votre carte vitale. Vous pouvez trouver tous ces documents sur le site de votre assurance, en vous créant un compte avec votre numéro de sécurité sociale temporaire. Mais voici tout de même une liste des documents demandés: 

 

   

      -  une photocopie de votre numéro de sécurité sociale temporaire

      -  Une copie de l'acte de naissance ( traduction certifiée ).

      -  2 photos d'identités ( aux normes officielles ).

      -  Un RIB ( relevé d'identité bancaire ), pour pouvoir être remboursé.

      -  La déclaration de médecin traitant (elle s'effectue à l'aide du formulaire suivant:  https://www.ameli.fr/sites/default/files/formualires/132/s3704_0.pdf ) 

 

Une partie du formulaire de déclaration du médecin traitant est à remplir par le médecin que vous avez choisi ! 

 

 

 

Pour résumer, voici les étapes à suivre:

 

1. Payez l'assurance de votre choix à la rentrée scolaire (SMEREP ou LMDE)

 

3. Lorsque vous recevez votre numéro de sécurité sociale temporaire, créez votre compte  sur le site de votre assurance

 

2. Envoyez les documents nécessaires à l'adresse de votre centre d'assurance, que vous pouvez trouver sur leur site internet.

 

 

Et voilà ! vous n'avez plus qu'à attendre votre carte vitale !

 

 

 

 

 

 

 

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